מה קובע באמת את ערך הדירה? מיקום? מצב הדירה? או אולי בכלל העיצוב האדריכלי?

נכסים בישראל כמו כל מדינה אחרת בעולם מתומחרים על פי פרמטרים ברורים וידועים לכולם. הפרמטר החשוב מכולם הוא כמובן מיקום הנכס. דירה זהה במספר החדרים ובשטח תימכר בהפרש עצום אם תמוקם בתל אביב לעומת דירה בפתח תקווה או ראש העין. לכתובת של הבניין יש חשיבות עצומה וכך אנו רואים שונות בין בניינים באותו הרחוב ולעיתים קרובות אף רואים דירות באותו גודל, באותו הבניין שיימכרו במחיר שונה האחת מהשניה בגלל כיווני האוויר והנוף הנשקף מחלונות הדירה. לבעלי דירות קיימות אין את היכולת לשנות את כתובת הבניין.

במידה ובעל נכס מעוניין להעלות את ערכו בשוק למכירה או להעלות את דמי השכירות עליו לבחון אפשרויות שונות המעלות את ערך הנכס. דירות נחשקות יותר הן דירות בהן חודשה התשתית של הדירה עצמה והן יהיו שוות יותר מדירות בהן לא בוצע חידוש של צנרת החשמל, המים, הביוב ושיקום ותחזוקה נאותה של הקירות בבית.

בנוסף לכך, בעלי בתים מיושנים רבים, פונים למעצב פנים שייעץ על מנת לבצע שיפוץ הכולל לעיתים פתיחת מרפסת פנימית מיושנת או פיצול וחציצה המאפשרים "הוספת" חדר מבוקש , במקרים האלה, חלוקה "מודרנית" של שטח הדירה, חידוש המטבח וריענון חדרי הרחצה והשירותים עשויים להוות גורם משמעותי בהעלאת ערך הנכס להשכרה או ממש להעלות את מחיר הדירה במעמד המכירה.

אמצעי נוסף להעלאת ערך של דירות הוא פרויקט תמ"א 38. בפרויקטים האלה מציעים יזמים וקבלנים שונים הצעות שונות לחידוש, עיבוי היסודות והתאמה של הבניין הקיים לתקן החדש של רעידות אדמה. מעבר לבטיחות, להוספת מעלית ותוספות בנייה לדירות הקיימות קיים ערך נוסף שעלול להשליך באופן דרמטי על ערך הדירה עם גמר הפרויקט.

אדריכל מוביל מחו"ל או עיצוב גנרי?

ישנם יזמים המציעים לא רק עיצוב מחדש של הבניין, אלא אפשרות להעביר את הבניין שימור אדריכלי באמצעות משרד אדריכלים מוביל ולעיתים גם מציעים משרד אדריכלים בינלאומי. במקרים האלה בהתאם לאמרה "טוב שם טוב משמן טוב", יש להעריך כי קיים הבדל מהותי בשווי הדירות בבניין שתוכנן על ידי אדריכל מוביל בעל שם בינלאומי לעומת בניין אחר שיעוצב בצורה גנרית.  

בתל אביב כבר היום, ישנן דירות המתומחרות בצדק במחיר גבוה מאוד למטר, בשל היותן חלק מבנייני בהאוס או חלק מהעיר הלבנה של תל אביב. נכסים אלה נדירים ביותר יחסית בתל אביב והערך שלהם צפוי להישמר גבוה יותר משמעותית לעומת נכסים רגילים הבנויים בבניינים פשוטים בתל אביב. היכולת הקיימת כיום לקחת אדריכל מוביל שיצליח להביא ייחודיות וערך מוסף לבניין היא מתכון אפשרי לשימור ערך עודף לטווח ארוך עבור נכסים קיימים בעיקר בתל אביב שנמצאים לפני פרויקט שימור או תמ"א 38 מותאם שימור.

מאמרים אחרונים

ערוץ הוידאו

ערוץ הוידאו

רשימת בעלי מקצוע

רשימת בעלי מקצוע

בנייני תמ"א על המפה

בנייני תמ"א על המפה

מרכז מידע לקראת תמ"א

מרכז מידע לקראת תמ"א

הספריה

מאמרים בנושא תמ"א 38 והתחדשות עירונית

הספריה

מאמרים בנושא תמ"א 38 והתחדשות עירונית

היכנסו לפורום תמ"א 38

היכנסו לפורום תמ"א 38

פנו אלינו לייעוץ בתחום

צרו קשר

השארת תגובה